Hätälä kehitti uudenlaisen silakkaleikkeen

Perinteinen silakkapihvi on nyt uudistettu vastaamaan tämän päivän kuluttajien toiveita ja vaatimuksia.

Silakkapihvin tuunauksen takana on oululainen kalayhtiö Hätälä Oy ja sen tuotekehityksestä vastaava keittiömestari Jarmo Ojala. Kehitysprojektin lopputuloksena on syntynyt nykyaikainen ja maukas silakkaleike, joka on valmistettu ruodottomasta ja nahattomasta silakkafileestä.

Hätälän varatoimitoimitusjohtaja Matti Isohätälä kertoo, että silakkaleikkeen luominen alkoi kuluttajilta ja kaupoilta tulleiden toiveiden perusteella.

”Silakkatuotteilla on mahdollisuuksia uuteen nousuun, kunhan ne saadaan vastaamaan kuluttajien odotuksia. Yhdessä tuotekehitystiimimme kanssa innovoimme silakkaleikkeen, jota on myös mahdollista tuottaa suuressa mittakaavassa”, hän toteaa.

Useissa huippuravintoloissa sekä muun muassa ulkoministeriön ja tasavallan presidentin palveluksessa työskennellyt keittiömestari Jarmo Ojala uskoo, että uutuustuote nostaa silakan arvostusta kuluttajien keskuudessa.

”Hieman tuntuu unohtuneen, että silakka on herkkuruokaa. Monissa arvostetuissa ravintoloissa se on ollut aina tärkeä osa ruokalistaa. Silakan jättäminen pois listalta on saattanut nostattaa ison metakan”, hän naurahtaa.

Silakka on myös hieman kärsinyt siitä, ettei sen pohjalta ole Suomessa juuri yritetty kehittää uusia tuotteita.

Nyt markkinoille tullut Hätälän silakkaleike on Jarmo Ojalan mukaan paitsi herkullinen myös helppokäyttöinen. Yhtiön omassa keittiössä valmistettu leike on kaupoissa kahden kappaleen pakkauksissa. Leikkeen voi syödä sellaisenaan, mutta vielä paremmalta se maistuu lämmitettynä ja sopivien lisukkeiden kera.

Jarmo Ojala arvioi silakkaleikkeen kiinnostavan paitsi kuluttajia myös ammattikeittiöitä. ”Tämä sopii erinomaisesti esimerkiksi lounas- ja työpaikkaravintoloille”, hän toteaa.

Myyntipäällikkö Terhi Säippä Hätälästä pohtii, että silakkaa on perinteisesti pidetty hieman varttuneempien ihmisten ruokana. Hän uskoo kuitenkin – ja tämä on myös tavoitteena – että uuden leikkeen myötä silakka löytää ystäviä myös nuorempien kuluttajaryhmien keskuudesta.