Suomen johtavan kalatalon Hätälä Oy:n lämminsavustettujen, kylmäsavustettujen, loimutettujen ja graavattujen kalatuotteiden pakkaukset ovat uudistuneet.
Perinteisten kalaherkkujen vähittäismyyntipakkaukset ovat saaneet koristuksekseen kirkkaita värejä, joita tässä tuoteryhmässä ei ole totuttu näkemään: esimerkiksi keltaista, pinkkiä ja oranssia.
– Kala-alalla elävät hyvin vahvat perinteet etenkin pakkausten värien suhteen: tummansinistä ja mustaa, loimukalassa liekin kuvia. Lähdimme haastamaan tätä perinnettä pakkausuudistuksellamme: miksi kalaa ei voisi myydä houkuttelevan kirkasvärisissä, erottuvissa pakkauksissa, Hätälä Oy:n varatoimitusjohtaja Matti Isohätälä taustoittaa pakkausuudistusta. – Etenkin nuoremmat ikäluokat arvostavat elintarvikkeissa terveellisyyttä ja helppoutta. Monikäyttöiset kalatuotteet, jotka ovat valmiita nautittavaksi vaikka suoraan pakkauksesta, ovat juuri tähän lifestyle-trendiin sopivia tuotteita. Pakkausten perinteisen ulkoasun takia niitä voi kuitenkin olla vaikea mieltää sellaisiksi, ellei tuote ole ennestään tuttu.
Uusien pakkausten designiin vaikutti myös pyrkimys läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen.
– Tuotteidemme raaka-aineena on tarkkaan valittujen kalankasvattajien toimittama Norjan lohi ja Pohjoismaissa kasvatettu kirjolohi. Valmistamme tuotteemme BRC-laatumääräysten mukaisesti yli 80 vuoden kokemuksella kalankäsittelystä. Laadukasta tuotetta ei ole syytä peitellä, joten pakkauksessa on runsaasti pintaa, josta tuote on näkyvissä. Esimerkiksi kokonaisten fileiden pakkausten alakalvo on kauttaaltaan kirkas, Isohätälä kertoo.
Kuluttajatrendit näkyvät paitsi pakkausten visuaalisessa ilmeessä, myös Hätälän pakkauskokojen valikoimassa. Pienten talouksien määrä kasvaa Suomessa jatkuvasti: vuonna 2019 vain vajaassa neljänneksessä asuntokunnista oli enemmän kuin kaksi henkilöä (Lähde: Suomen virallinen tilasto (SVT): Asunnot ja asuinolot, verkkojulkaisu). Niinpä esimerkiksi Hätälän Lämminsavulohi ja Loimulohi on saatavilla paitsi kokonaisena fileenä, myös 240 g ja 150 g kokoisina fileepaloina.
– Hätälä on perinteikäs perheyritys, mutta elämme vahvasti ajan hermoilla, mieluiten vähän edelläkin. Teemme jatkuvaa, innovatiivista tuotekehitystä yhteistyössä vähittäiskaupan kanssa vastataksemme kuluttajien toiveisiin, Isohätälä summaa.