Riku Isohätälä Kellon kalasatamassa

Hätälä Oy:n toimitusjohtaja Riku Isohätälä on voittanut EY:n arvostetun Family Business Award Of Excellence -perheyrittäjäpalkinnon

EY:n Family Business Award of Excellence on kansainvälinen erikoispalkinto, joka tänä vuonna jaetaan yli kolmessakymmenessä maassa. Palkinnon avulla EY haluaa nostaa pitkäaikaisen ja kasvua tavoittelevan perheyrittäjyyden arvostusta.

Riku Isohätälälle myönnetty palkinto on osa EY:n Entrepreneur of the Year eli Vuoden yrittäjä -kilpailua. EY on maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon ja liikejuridiikan konsultoinnin asiantuntijayritys.

Kaikkiaan 11-henkinen tuomaristo perusteli Isohätälän palkitsemista toteamalla tämän edustavan ihannoitavaa taitoa löytää oikea tasapaino jatkuvuuden ja uudistumisen välillä – nähdä itsensä osana tarinaa, mutta olla myös yksi sen kirjoittajista. ”Yrittäjä on myös osoittanut toiminnallaan, kuinka tärkeää on ylläpitää arvoja osana liiketoimintaa tulevaisuuden vision ja kannattavan kasvun ohella”, tuomaristo korosti.

Riku Isohätälä arvioi itse, että erityisen vaikutuksen tuomaristoon tekivät Hätälän kasvuluvut. Oululaisen yrityksen liikevaihto vuonna 2012 oli 56,8 miljoonaa ja viime vuonna 71,3 miljoonaa euroa. Tänä vuonna liikevaihto kiipeää jo 80 miljoonaan euroon.

”Kieltämättä kasvulukumme ovat aika isot – varsinkin kun ajattelee, millaista aikaa elämme. Kalatoimialalla kovakin kasvu on mahdollinen, jos kaikki vain onnistuu hyvin. Varmasti olemme tehneet joitakin asioita oikein. Olemme myös satsanneet aika paljon muun muassa tuotantoomme ja panostukset ovat alkaneet tuottaa tulosta”, Isohätälä toteaa.

Toimitusjohtaja Isohätälä korostaa, että hän kokee palkinnon olevan suunnattu koko yritykselle ja kaikille sen työntekijöille.

”Palkinto nostaa mielestäni esille työn ja työn tekemisen merkitystä. Meille henkilöstö on tavattoman tärkeää. Yhdessä me täällä työskentelemme.”

Isohätälä korostaa, että yrityksen täytyy jatkuvasti pyrkiä eteenpäin. Hätälän seuraaviin askeliin kuuluu kansainvälisten markkinoiden tutkiminen. Hän sanoo yrityksen selvittelevän parhaillaan, löytyisikö yrityksen tuotteille kysyntää myös Suomen rajojen ulkopuolella.

”Minun käsitykseni mukaan kysyntää on paljonkin”, hän arvioi.